The Influence of Participation in Online Game on the Attitude of Business Administration Students in Relation to Distance Learning Courses

Authors

  • Deivson Aroeira da Silva Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Universidade FUMEC e Fundação Pedro Leopoldo
  • Agnaldo Keiti Higuchi Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.21171/ges.v15i41.3521

Keywords:

Sebrae Challenge, Distance learning, Information and communication technologies, Degree in Business Administration, Games in Business learning

Abstract

Several already known reasons lead to the discredit of the distance learning modality and harm its transforming potential through the universalization of education. Despite this, in Administration education, institutions use online games, not in person, as teaching tools. Therefore, this study aims to analyze how participation in an online business game, promoted by the "S" system, influences the attitude of undergraduate students in on-site Administration courses concerning distance learning courses. Through documentary research on data provided by a higher education institution in Minas Gerais, collected data was submitted to Bardin's content analysis, frequency statistics, and Spearman's correlation. The results indicate that participation in the online game contributes to learning and training but does not influence students' attitudes concerning distance learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deivson Aroeira da Silva, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Mestre em Administração Pública pelo Programa de Pós-Graduação em Administração Pública  (MAP/UFVJM). Professor no Centro Universitário de Caratinga-MG  (UNEC).

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Universidade FUMEC e Fundação Pedro Leopoldo

Mestre e Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Pemanente do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC.   Professor Colaborador do Programa de Mestrado Profissional em Administração da Fundação Pedro Leopoldo (FPL).  

Agnaldo Keiti Higuchi, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e  Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Professor Adjunto do Departamento de Administração da UFVJM e  Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública  (MAP/UFVJM).  

References

ABED. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA: A Educação à Distância no Brasil: presente passado e futuro. 1ª. Ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2015.

AMÂNCIO, Jessé Alves; Gonçalves, Carlos Alberto; Gosling, Marlusa; Gonçalves Filho, Cid. Experiências Virtuais no Aprendizado de Administração. Revista de Ciências da Administração, vol. 9, núm. 19, setembro, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL, Ministério da Educação. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Brasília, DF, 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm>. Acesso em: 20/01/2021.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 , que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 2017. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm>. Acesso em: 25/01/2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 1-29.

CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CASTRO, Maurício Mendes Boavista de. et al. Determinantes para a Formação da Cultura Empreendedora: a Experiência do Projeto Desafio Sebrae. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. Rio de Janeiro * v. 8 * n. 1 * jan./mar. 2014.

COELHO NETO, J.; BERNARDELLI, M.S.; PESSOA, M.P.; GUILHEM, M.B.; MALUCELLI, A.; REINEHR, S. O uso das TIC na formação de professores de escolas que obtiveram baixo IDEB. In: Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informação na Educação (SBIE) – XVII Workshop de Informática na Escola (WIE), Aracajú -SE, novembro 2011, p. 988-996.

COLL, C.; MONEREO, C. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, C.; MONEREO, C. (orgs) Psicologia da educação virtual: ensinar e aprender com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010, p.15 - 46

CORREIA, R. L.; SANTOS, J. G. dos. A importância da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) na Educação a Distância (EAD) do Ensino Superior (IES). Revista Aprendizagem em EAD, v. 2, n. 1, 2013.

COSTA, C. L.; GUIDETTI, V. T., dos REIS, L. F., & QUEROBINO, S. M. O Estresse em Estudantes Universitários: Comparação entre o Ensino Presencial e a Distância: Uma Revisão da Literatura ID online REVISTA DE PSICOLOGIA, v. 14, n. 52, p. 401-413, 2020.

COSTA, Robson Antônio Tavares; PASTANA, Sheila Trícia Guedes. Jogos de Empresas Simulados como Ferramenta de Formação de Empreendedores. Revista de Administração Geral, v.1, n.1, p.1 - 22, 2015.

D´IPOLITTO, Claudio. Jogos De Negócio e Educação Empreendedora. Revista Eletrônica Sistemas & Gestão Volume 7, Número 2, 2012, pp. 192-204.

DESAFIO_JOVEMEMPREENDEDOR. 2020. Disponível em: <http://desafiojovem.sebraemg.com.br/Index.IGS> . Acesso em 08 de novembro de 2020.

FABRICIO, L. B.; S. L., do Espírito Santo, J. A., & Moreira, L. R. O Ensino de História na Educação à Distância (EaD): novos caminhos para a aprendizagem online. HOLOS, v. 2, p. 307-317, 2018.

FARIA, A. J., HUTCHINSON, D., WELLINGTON, W. J., GOLD, S. Developments in Business Gaming: A Review of the Past 40 Years, Simulation & Gaming, vol. 40, n. 4, 2009, pp. 464-487.

FARIA, A. J., Wellington, W. J. 2004. A Survey of Simulation Game Users, Former-Users, and Never-Users, Simulation & Gaming, vol. 35, n. 2, pp. 178-207.

FARIAS, S. C. Os benefícios das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no processo de educação a distância (EAD). RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 11, n. 3, p. 15-29, 2013.

FERRAZ, T. C.; ZANELLA, A. V.; ARAÚJO, F. C. de. Evasão em cursos profissionalizantes a distância: um estudo dos cursos oferecidos pelo SENAR de Goiás. Revista EDaPECI, v. 19, n. 2, p. 150-164, 2019.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOULART, N. C.; PONTE, A. M.; RODRIGUES, A. H. O TCU E AS ENTIDADES DO DENOMINADO SISTEMA S. 10º SEMINÁRIO DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA DO IDP, v. 1, n. 1, 2020.

JESUS, O. F. Dilema: Educação a Distância ou Ensino a Distância. Profissão Docente, V13. Nº 29, jul/dez. 2013, p82-93. Disponível em: <http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/2713/Dilema%20educa%C3%A7%C3%A3o%20a%20dist%C3%A2ncia%20ou%20ensino%20a%20dist%C3%A2ncia.pdf?sequence=1&isAllowed=y> Acesso em: 05 set. 2020.

KANAANE, R.; ABUSSANRA, J. Jogos em treinamento e desenvolvimento do
potencial humano. Jornal Integração. Jan/Fev/Mar,ano XIV, n. 52,p. 83-93, 2008.

LACRUZ, A.J..Simulation And Learning Dynamics. In Business Games.Mackenzie Management Review (Revista de Administração Mackenzie – RAM), 18(2) • SÃO PAULO, SP. MAR./APR. 2017.

LANDIM, Claudia Maria Ferreira. Educação a distância: algumas considerações. Rio de Janeiro, s/n, 1997.

MACHADO, A. de B.; PRADO, R. Um olhar no processo de ensino-aprendizagem no curso pós graduação gestão em saúde na modalidade ead. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 14, n. 1, p. 3-13, 2016.

ORTEGA, F. da C.; CORSO, K. B.; MOREIRA, M. G. DEPENDÊNCIA DE SMARTPHONE: INVESTIGANDO A REALIDADE DE UMA PRESTADORA DE SERVIÇO DO SISTEMA “S”. Revista Sociais e Humanas, v. 33, n. 3, 2020.

PRESTI, O. Educação a distância: fundamentos e políticas. Cuiabá:EdUFMT, 2011.

RAMOS, D. K.; BEZERRA, A. L. da S. Educação de Jovens e Adultos na Modalidade a Distância: Acesso, Permanência e Aprendizagem na Percepção dos Alunos. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.

SALES, L. N. P. de; Nascimento, L. S. do; Brandão, G. A. M.; Magalhães, A. C. C. de; Pontes, F. S. C. Educação à distância e o uso da tecnologia da informação para o ensino em odontologia: a percepção discente. Revista da ABENO, v. 12, n. 2, p. 227-232, 2012.

SILVA, G. A. da; DEL PINO, J. C. CONTEXTO DA EVOLUÇÃO HISTÓRICA DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (EAD) NO BRASIL. Revista de Educação do Vale do Arinos-RELVA, v. 6, n. 2, p. 84-98, 2019.

SILVA, K. V. da; PEIXOTO, J.; PACHECO, A. S. V. Qualidade e Educação a Distância: a Percepção dos Diplomados do Curso de Administração da Universidade Federal de Santa Catarina. EaD em foco, v. 7, n. 3, 2017.

TERÇARIOL, A. A. de L. Um desafio na formação de educadores: a vivência e desenvolvimento de valores humanos usando as tecnologias. 2003. 313 f. : il. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2003. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/92361>

UCSAL. Universidade Católica de Salvador. 2016. Disponível em: <http://noosfero.ucsal.br/institucional/noticias/desafio-sebrae> Acesso em 08 de Novembro de 2020.

VALENTE, J. A.; MORAN,J. M. Educação a distância: Pontos e contrapontos. São Paulo. Summus Editorial, 2011.

ZERBINI, T.; ABBAD, G.. Reações em cursos a distância: revisão da literatura. Psico, v. 41, n. 2, 2010.

Published

2021-07-09

How to Cite

da Silva, D. . A., Moura, L. R. C., & Higuchi, A. K. (2021). The Influence of Participation in Online Game on the Attitude of Business Administration Students in Relation to Distance Learning Courses. Management & Society Electronic Journal, 15(41), 4043–4063. https://doi.org/10.21171/ges.v15i41.3521

Most read articles by the same author(s)