THE PROCESS OF “WHITENING” IN A HIGHER COURSE AND AS IMPLICATIONS OF PREJUDICE IN THE CONSTRUCTION OF THIS PROFESSIONAL

Authors

  • Larissa Bolzan UFPel
  • Patrícia Martins Fagundes Cabral Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.21171/ges.v17i45.3659

Keywords:

racism, university pedagogy, whitening process

Abstract

This article undertook a reflection on racial prejudice within an upper management course, a public HEI, and the implications of prejudice in the construction of a professional, eventually absorbed by an organization. In order to undertake a robust analysis, the work constitutes a discussion of sociological, psychological, and educational aspects as a theoretical reference. This research is characterized by being qualitative and exploratory, the information was derived from two focus groups with students, and from five semi-structured interviews with teachers from a higher education course, from a Brazilian public HEI, and from field reports. For the analysis of the information was used discourse analysis, proposed by Pêcheux (2009). This research has shown that social class is an aspect that defines blackness in addition to skin color; social inclusion and social ascension provoked a kind of "whitening" in a particular group in order to obtain the same symbolic and material privileges of white subjects in society. As for the teaching process, academics understand racial prejudice as limiting factor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Martins Fagundes Cabral, Unisinos

Doutora em Psicologia, com tese sobre Liderança e Processo Grupal (PUCRS, 2008) Mestre em Administração de Empresas (PUC-Rio, 1999); Especialização em Coaching Ontológico Empresarial (Universidad San Sebastian - Chile/ Newfield Consulting, 2017) e graduada em Psicologia (Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 1993) . ProfessoraTitular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, vinculada ao PPG em Gestão e Negócios, onde coordena grupo de pesquisa sobre Liderança e Gestão de Pessoas e atua, como docente, no Doutorado Profissional em Gestão e Negócios, e nos Mestrados Profissionais em Gestão e Negócios; Gestão Educacional. Professora visitante no Master on Work, Organizational and Personnel Psychology (WOP-P Erasmus Mundus, 2013), desenvolvendo junto à Universidade de Évora e à Universidade de Coimbra projetos de pesquisa sobre Liderança Capital Psicológico e sobre Motivação para o Trabalho. Atua em consultoria nas áreas: desenvolvimento de liderança e de equipes, comportamento organizacional e gestão de pessoas.

References

ACEVEDO, C. R.; NOHARA, J. J. Interpretações sobre os retratos dos afro-descendentes na mídia de massa. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, Ed. Especial, p. 119-146, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552008000500006

ALCADIPANI, R.; BRESLER, R. McDonaldização do ensino. Carta Capital. São Paulo. 6: 20-24 p. 2000.

ALMEIDA, R. D. S.; NOVO, L. F.; ANDRADE, C. O. Expansão, Mercantilização e Educação Bancária no Ensino Superior Brasileiro. In: Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária nas Américas. Santa Catarina. Anais [...] XII 2011.

ALTMANN, W. Censo IBGE 2010 e Religião (IBGE 2010 Census and Religion) - DOI: https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2012v10n28p1122. HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, v. 10, n. 28, p. 1122-1129, 2012.

BARATA, R. B. As desigualdades étnicas necessariamente significam racismo? In: FIOCRUZ, E. (Ed.). Como e porque as desigualdade sociais fazem mal à saúde. Rio de Janeiro, 2009. p. 55-71.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa Com Texto, Imagem e Som. Petrópolis: Editores Vozes, 2015. 516.

BOLZAN, L. M.; ANTUNES, E. D. D. O que clama as vozes dos pesquisadores e sobre o que elas se calam ao abordarem o ensino em administração no Brasil? In: Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Anais [...] Salvador/BA. V.2016.

CARVALHO, I. B.; CASTRO, A. C. Currículo, Racismo e o ensino de Língua Portuguesa: as relações étnico-raciais na educação e na sociedade. Educação & Sociedade, v. 38, n. 138, p. 133-151, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017156888

COURTINE, J. J. O Chapéu de Cleméntis. Observações sobre Memória e o Esquecimento na Enunciação do Discurso Público. In: INDURSKY, F. e FERREIRA, M. C. L. (Ed.). Os Múltiplos Territórios da Análise de Discurso. Porto Alegre: Sagra-Luzzatto, 2009.

DIJK, T. A. Discurso e Poder. São Paulo: Contexto, 2012.

FERREIRA, M. C. L. Glossário de Termos do Discurso. Porto Alegre: UFRGS, 2013.

FLICK, U. Métodos Qualitativos na Investigação Científica. Lisboa: Monitor, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

______. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GASKELL, G. Entrevistas Individuais ou Grupais. In: VOZES, E. (Ed.). Pesquisa Qualitativa Com Texto, Imagem e Som. Rio de Janeiro, v.13, 2015. p.64-89.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2010. 200 p.

GODOI, C. K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R.; SILVA, A. B. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

GOMES, N. L. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipo ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, n. 21, p. 40-51, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000300004

GUERREIRO RAMOS, A. A nova ciência das organizações: uma reconceituação da riqueza das nações. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1981.

_____________________. Administração e contexto brasileiro: esboço de uma teoria geral da administração. Rio de Janeiro; Editora FGV, 1984.

GUIMARÃES, R. C.; LOVISON, A. M. Representação Social e Formação da Consciência Crítica no Curso de Graduação em Administração de uma Universidade Pública. In: Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Anais [...] Brasília/DF. IV 2013.

HERINGER, R.; FERREIRA, R. Análise das Principais Políticas de Inclusão de Estudantes Negros no ensino superior no Brasil no período 2001-2008. Observatório da Jurisdição Constitucional, ano 5, p. 1-26, 2011. https://www.portaldeperiodicos.idp.edu.br/observatorio/article/view/683

LAGE, M. L. C. et al. Preconceito Maquiado: O racismo no mundo fashionista e da beleza. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 4, p. 47-62, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.12712/rpca.v10i4.818

LOURENÇO, C. D. D. S. "Eu não Faço Adm, Eu Faço Empresa Júnior": Compreendendo uma EJ por meio da Análise Crítica de Discurso. In: XXXVIII Encontro da ANPAD. Anais [...] Rio de Janeiro/RJ. XXXVIII EnANPAD 2014.

______. Empresas Juniores: Coadjuvantes ou protagonistas na formação dos administradores? XXXIX Encontro da ANPAD. Anais [...] Belo Horizonte/MG. XXXIX EnANPAD 2015.

MAGALHÃES, A. C.; JARAMILLO, I. D. T.; PATRUS, R. O Ensino de Administração no Brasil e na Colômbia: Um Estudo Histórico Comparativo. Encontro da ANPAD. Anais [...] Rio de Janeiro. XXXVIII EnANPAD 2014.

MAGGIE, Y. Racismo e anti-racismo: preconceito, discriminação e os jovens estudantes nas escolas cariocas. Educação e Sociedade, v. 27, n. 96, p. 739-751, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300006

MOEHLECKE, S. Propostas de ações afirmativas no Brasil: o acesso da população negra ao ensino superior. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

______. Ação Afirmativa no Ensino Superior entre a Excelência e a Justiça Racial. Educação & Sociedade, v. 25, n. 88, p. 757-776, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300006

NOGUCHI, L. M.; MEDEIROS, I. B. D. O. Resiliência e Ética: Desafios da Contemporaneidade na Formação de Administradores da Geração Y. In: Encontro da ANPAD. Anais [...] Rio de Janeiro. XXXVIII 2014.

OLIVEIRA, M. J. S. Negras (in)confidências: Bullying, não. Isto é racismo. Salvador: Mazza Edições, 2015.

ORLANDI, E. Língua e Conhecimento Linguístico: Para uma História das Ideias no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

______. Segmentar ou Recortar. Série Estudos. Lingüística: Questões e Controvérsias 2009.

PALMA, L. C.; PEDROZO, E. A. Aprendizagem e Mudança Transformadora: Estratégias para as Escolas de Gestão que Buscam a Promoção da Sustentabilidade. Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro. XXXVIII 2014.

PATRUS, R.; MAGALHÃES, A. C. A Pedagogia Histórico-Crítica como orientadora da prática educativa de cursos superiores de Administração. In: Encontro da ANPAD. Anais [...] Rio de Janeiro/RJ. XXXVI EnANPAD 2012.

PASCALE, P. Nuevas formas de racismo: estado de la cuestión en la Psicología Social Del Prejuicio. Ciência Política, v. 4, n. 1, p. 57-69, 2010. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212010000100006&lng=es&nrm=iso

PEREIRA, E. M. C. O Projeto Livro-Caixa como Estratégia Pedagógica de Avaliação no Ensino de Administração: Levando o Ambiente de Trabalho para dentro da Sala de Aula Encontro da ANPAD. Anais [...] Rio de Janiero. XXXVIII 2014.

PEREIRA, C.; TORRES, A. R. R.; ALMEIDA, S. T. Um Estudo do preconceito na perspectiva das representações sociais: influência de um discurso justificador da discriminação no preconceito. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 1, p. 95-107, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000100010

PEREIRA, S.; ZIENTARSKI, C. Políticas de Ação Afirmativa e Pobreza no Brasil. INEP Revistas, 2015.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: Uma Crítica à Afirmação do Óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

SANSONE, L.. Nem somente preto ou negro: o sistema de classificação racial no Brasil que muda. Afro-Ásia , n. 18, 1996. DOI: https://doi.org/10.9771/aa.v0i18.20904

SANTOS, A. O.; Schucman, L. V.; MARTINS, H.V. Breve histórico do pensamento psicológico brasileiro sobre relações étnico-raciais. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 32, n. Ed. Especial, p. 166-175, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500012

STAKE, R. E. Pesquisa Qualitativa: Estudando como as Coisas Funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011. 263.

SÁ, P.; MONTEIRO, A.; LOPES, A. Ensino, avaliação e aprendizagem em universidades brasileira. In: (Ed.). Avaliação, ensino e aprendizagem no ensino superior em Portugal e no Brasil: realidades e perspectivas. Lisboa: EDUCA, v.I, 2014. p.353 - 382.

UNGARETTI, J.; ETCHEZAHAR, E.; SIMKIN, H. El estudio del prejuicio desde una perspectiva psicológica: cuatro períodos históricoconceptuales para la comprensión del fenómeno. Calidad De Vida Y Salud, v. 5, n. 2, 2012. Disponível em: < http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/79>

VIEIRA, P. A. D. S. A cor das cotas nas universidades brasileiras: ação afirmativa, raça e sobrerrepresentação de grupos sociais no ensino superior. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 7, n. 17, p. 23-44, 2015. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/69

WALKER, C.; GLEAVES, A. Constructing the caring higher educations teacher: a theoretical framework. Teaching and Teacher Education, v. 54, p. 65-76, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.11.013

ZIMERMAN, D. A importância dos grupos na saúde, cultura e diversidade. Revista Vínculo, v. 4, n. 4, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-24902007000100002&lng=pt&nrm=iso

Published

2023-01-04

How to Cite

Bolzan, L., & Fagundes Cabral, P. M. (2023). THE PROCESS OF “WHITENING” IN A HIGHER COURSE AND AS IMPLICATIONS OF PREJUDICE IN THE CONSTRUCTION OF THIS PROFESSIONAL. Management & Society Electronic Journal, 16(45). https://doi.org/10.21171/ges.v17i45.3659