MERCADO DE ESPERANÇA
A CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE PROFISSIONAL DE COACHES NO BRASIL SOB A ÓTICA DA MODERNIDADE LÍQUIDA
DOI:
https://doi.org/10.21171/ges.v15i43.3510Keywords:
Liquid modernity. Professional identity. Profession coach. Coaching.Abstract
The liquid-modern society is characterized by its transience and instability, which caused significative changes to interpersonal relationships, on organizations, just as to the ascension and the decline of some categories. A profession that has been gaining visibility in Brazil is that of the coach. In the face of precarious references, it is proposed to understand what constitutes the professional identity of coaches in Brazil through the liquid modernity. Regarding the methodological procedures, it is an interpretivist research guided by Baumanian vision of liquid modernity. The subjects of the research were 11 Brazilian coaches who graduated as coach in Brazil, and currently active in the market. The results show that, although there are positive intentions coming from Brazilian coaches, they do not perceive the pressures to which their clients are subjected and are even less clear about the situation in which they find themselves, in which they are being alienated and, therefore, alienating those search for your services.
Downloads
References
Antunes, R.Os modos de ser da informalidade: rumo a uma nova era da precarização estrutural do trabalho? Serviço Social & Sociedade, 107, 405-419, 2001.
Ashforth, B. E., Mael, F. Social identity theory and the organization.
Academy of Management Review, 14(1), 20-39, 1989.
Bauman, Z.. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
Bauman, Z. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
Bauman, Z. Vida Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2007.
Bauman, Z. Vida para consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008a.
Bauman, Z. Sociedade individualizada: vidas contadas e história vividas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008b.
Bauman, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2011
Barbosa, A. M. S. O empreendedor de si mesmo e a flexibilização no mundo do trabalho. Revista de Sociologia e Política, 19(38), 121-140.2011.
Brasil. Senado Federal. Programa e-Cidadania. Sugestão nº 26, de 2019. Criminalização do Coach (sic), 2019.. Disponível em: < https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/136547 > Acesso em: 10 maio de 2019.
Brasil. Decreto Nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154htm, 2004. Acesso em: 09 de março de 2020.
Brasil . Presidente da República. Lei das Contravenções Penais - Decreto-lei nº 3.688, de 3 de outubro de 1941.(1942).
<https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/110062/lei-das-contravencoes-penais- decreto-lei-3688-41> Acesso em: 02 de abril 2020.
Caldas, M.,.Wood, T., Jr.Identidade organizacional. Revista de Administração de Empresas, 37(1), 6-17, 1997.
Campos, T. M..Pinto, H. M. N.. Coaching nas Organizações: uma revisão bibliográfica. Revista Reuna, 17(2), 15-26, 2012.
Castells, M.. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2005.
Coimbra, C. M. B. Práticas “psi” no Brasil do “milagre”: algumas de suas produções. Mnemosine, 2004.
Debord, G. Sociedade do Espetáculo. São Paulo: ContraPonto Editora, 2016.
Duarte, M. D. F., & Silva, A. L. Liquidez e reflexividade na noção contemporânea de carreira. Gestão & Planejamento-G&P, 16(1), 2015.
Fernandes, M. E. R., Marques, A. L.,Carrieri, A. P. Elementos para a compreensão dos estudos de identidade em teoria organizacional. In: Carrieri, A. P. et al. Identidade nas Organizações. Curitiba: Juruá, 29-62, 2010.
Freitas, M. E. Expatriação profissional: o desafio interdependente para empresas e indivíduos. Gestão e Sociedade, 4(9), 689-708, 2010.
Grant, A. M., & Cavanagh, M. Toward a profession of coaching: Sixty-five years of progress and challenges for the future. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 2(1), 1-16, 2004.
Han, B-C.. Sociedade do cansaço (trad. de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes,2015.
Harvey, D. A condição pós-moderna: uma perspectiva sobre as origens da mudança cultural. São Paulo :Edições Loyola, 1989.
Ituassu, C. T., Tonelli, M. J. Sucesso, mídia de negócios e a cultura do management no Brasil. Cadernos EBAPE.BR, 12(1), 86-111, 2012.
Ituassu, C. T.,Tonelli, M. J. Marketing e Estudos Organizacionais: fim do divórcio. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, 4(1), 2014.
Lasch, C. A Cultura do Narcisismo: A vida americana numa era de esperança em declínio.Rio de Janeiro: Imago, 1983.
Lyotard, J-F. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: José Olímpio, 2002.
McNamee, S. J., Miller, R. K. The meritocracy myth. Rowman & Littlefield, 2014.
Ritossa, C. M.,.Ferreira, J. M. Pós-Modernismo: uma alternativa válida para compreender a estratégia. Gestão & Planejamento-G&P, 14(1), 2013.
Saldaña, J. The coding manual for qualitative researchers (3a ed.).Los Angeles: Sage, 2015.
Salles, W. et al. “O canto do coaching”: Uma análise crítica sobre os aspectos discursivos do triunfo ágil difundido no Brasil. Gestão e Sociedade, 13(36), 3231-3260, 2019.
Schwandt, T. A., & Gates, E. F.Case study methodology. In Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. The Sage handbook of qualitative research (5a ed.). Sage, 342-358, 2018.
Sennett, R.. A Corrosão Social do Caráter: consequências pessoais no novo capitalismo (14a ed.) Rio de Janeiro: Record, 2009.
Shinn, T. Desencantamento da modernidade e da pós-modernidade: diferenciação, fragmentação e a matriz de entrelaçamento. Sci. stud., 6(1), 43-81, 2008.
Tajfel, H., Turner, J. C. The social identity theory of intergroup behavior.
Psychology of intergroup relations, 5, 7-24, 1986.
Wood, T., Jr., Paula, A. P. P. Pop-management: pesquisa sobre as revistas populares de gestão no Brasil. Encontro Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração, 26, 2020..
Wood, T., Jr., Paula, A. P. P. A mídia especializada e a cultura do management. Organizações & Sociedade, 13(38), 91-105, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Management & Society Electronic Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As author of the attached article, I authorize its publication, once approved, in the Revista GES - Gestão e Sociedade. I declare that this article is of my autorship and transfer, in a free and definitive manner, the resulting property rights. I also assume full responsibility for its content.
I authorize GES - Gestão e Sociedade to publish on electronic media, on the Internet or to reproduce by other means that it may use, as well as the edition, reissue, adaptation or distribution of said article.