ANALYSIS OF INSTITUTIONAL SUPPORT AND ACADEMIC PERFORMANCE OF ACCOUNTING COURSES AT BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES

Authors

  • Geison Calyo Varela de Melo Universidade Federal do Ceará
  • Ítalo Carlos Soares do Nascimento Universidade Federal do Ceará
  • Sandra Maria dos Santos Universidade Federal do Ceará
  • Ana Maria Fontenelle Catrib Universidade de Fortaleza
  • Augusto Cézar de Aquino Cabral Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.21171/ges.v16i46.3491

Keywords:

University education. Institutional support. Academic achievement. Accounting Sciences. ENADE.

Abstract

The changes that have taken place in higher education have
become a present reality and, as responsible for academic
performance, transform the relevants changes in the last three years, especially in the last three years. Among these, the emphasis on issues aimed at analyzing the institutional support that enable conditions for teaching, research and extension is relevant. Thus, the study aims to analyze the correlation between institutional support and academic performance in Accounting courses at Brazilian Federal Universities. Regarding the methodology, the research is
descriptive, quantitative and documentary, and analyzed a total of 40 courses in Accounting Sciences that underwent ENADE in the last three evaluation trienniums (2012, 2015 and 2018), using descriptive statistics techniques and Pearson correlation. In general, students are based on aspects related to institutional support offered by educational institutions, such as available resources, physical facilities, library, conditions for participation in events, support from monitors and tutors, and extra-class activities, as well as these variables statistical significance and moderate association with the academic performance of the courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, E. A. T.; CAMARGOS, M. A.; CAMARGOS, M. C. S.; DIAS, A. T. Desempenho acadêmico de discentes do curso de Ciências Contábeis: uma análise dos seus fatores determinantes em uma IES privada. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 24, n. 1, p. 60-83, jan./mar. 2013.

ARAÚJO, P. C. D.; MADURO, M. R.; ZOGAHIB, A. L.; LIMA, O. P.; SILVA, L. C. J. Avaliação sobre Qualidade de Vida no Trabalho entre os docentes de duas instituições de ensino superior: uma realidade no estado do Amazonas. Revista Eletrônica Gestão & Sociedade, v. 9, n. 23, p. 961-976, maio/ago., 2015.

CACETE, N. H. Breve história do ensino superior brasileiro e da formação de professores para a escola secundária. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 4, p. 1061-1076, out./dez., 2014.

CAMARGO, R. V. W.; CAMARGO, R. C. C. P.; ANDRADE, D. F.; BORNIA, A. C. Desempenho dos alunos de Ciências Contábeis na prova Enade 2012: uma aplicação da Teoria da Reposta ao Item. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade - REPeC, v. 10, n. 3, p. 332-355, jul./set., 2016.

CAMPBELL, M. Motivational systems theory and the academic performance of college students. Journal of College Teaching & Learning, v. 4, n. 7, 2007.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

CORNACHIONE JUNIOR, E. B.; DA CUNHA, J. V. A.; DE LUCA, M. M. M.; OTT, E. O bom é meu, o ruim é seu: perspectivas da teoria da atribuição sobre o desempenho acadêmico de alunos da graduação em Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças - USP, v. 21, n. 53, p. 1-24, mai./ago., 2010.

CRUZ, C. V. O. A.; CORRAR, L. J.; SLOMSKI, V. A Docência e o Desempenho dos Alunos dos Cursos de Graduação em Contabilidade no Brasil. Contabilidade Vista & Revista. Belo Horizonte, v. 19, n. 4, p. 15-37, out./dez., 2008.

FERREIRA, M. A. Determinantes do desempenho discente no ENADE em cursos de Ciências Contábeis. 2015. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) – Faculdade de Ciências Contábeis, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2015.

FOX, A.; STEVENSON, L.; CONNELLY, P.; DUFF, A.; DUNLOP, A. Peer-mentoring undergraduate accounting students: the influence on approaches to learning and academic performance. Active learning in higher education, v. 11, n. 2, p. 145-156, 2010.

FULLY, R. M. P.; TEIXEIRA, A. Os efeitos da Educação sobre o Progresso Tecnológico no Brasil. Revista Eletrônica Gestão & Sociedade, v. 10, n. 25, p. 1274-1283, jan./abr., 2016.

GLEWWE, P. W.; HANUSHEK, E. A.; HUMPAGE, S.; RAVINA, R. School resources and educational outcomes in developing countries: a review of the literature from 1990 to 2010. National Bureau of Economic Research, n. 17.554, 2011.

GRIBOSKI, C. M. Regular e/ou induzir qualidade?: os cursos de pedagogia nos ciclos avaliativos do SINAES. 2014. 482 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2014.

GUJARATI, D. N.; PORTER, D. C. Econometria básica. 5 ed. Porto Alegre: AMGH, 924p, 2011.

IUDÍCIBUS, S. Teoria da Contabilidade. São Paulo, 11ª ed., 2015.

LIMA, P. G. Políticas de educação superior no Brasil na primeira década do século XXI: Alguns cenários e leituras. Avaliação, v. 18, n. 1, p. 85-105, 2013.

MIRANDA, G. J.; CASA NOVA, S. P. C.; CORNACHIONE JR., E. B. To sir with love: the relations between teacher qualification and student performance in accounting. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 15, n. 48, p. 462-481, 2013.

MIRANDA, G. J.; MAMEDE, S. P. N.; MARQUES, A. V. C.; ROGERS, P. Determinantes do desempenho acadêmico em ciências contábeis: uma análise de variáveis comportamentais. In: Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 14., 2014, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2014.

MIRANDA, G. J.; LEMOS, K. C. S.; OLIVEIRA, A. S.; FERREIRA, M. A. Determinantes do Desempenho Acadêmico na Área de Negócios. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 20, p. 175-209, maio/ago., 2015.

MOURA, A. C. R.; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M. Desempenho acadêmico em ciências contábeis: turno noturno versus diurno. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 34, n. 1, p. 57-70, jan./abr., 2015.

NASCIMENTO, M. Atribuição de causalidade ao desempenho acadêmico e autoestima de estudantes de Ciências Contábeis. 2016. 151 f. Tese (Doutorado - Programa de Pós-graduação em Controladoria e Contabilidade. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

NUNES, E. B. L. L. P.; DUARTE, M. M. S. L. T.; PEREIRA, I. C. A. Planejamento e avaliação institucional: um indicador do instrumento de avaliação do SINAES. Avaliação, Sorocaba-SP, v. 22, n. 2, p. 373-384, jul., 2017.

RODRIGUES, D. S.; SANTOS, N. A.; SANTANA, M. S.; LEMES, A. P. M. Diferenças entre gênero, etnia e perfil socioeconômico no Exame Nacional de Desempenho do Estudante do curso de Ciências Contábeis. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 14, n. 33, p. 101-117, set./dez., 2017.

SANTOS, C. M. L. S. A. Estatística Descritiva: Manual de Autoaprendizagem. Lisboa: Edições Sílabo, 2018.

SILVA, G. M. S.; ROSA, F. S. O curso de Ciências Contábeis no Brasil: um estudo sobre as Políticas Públicas de ensino superior e seu reflexo na oferta e na demanda no período de 2001 a 2013. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 6, n. 2, p. 94-111, maio/ago., 2016.

SILVA, T. D.; MIRANDA, G. J.; FREITAS, S. C. Ações institucionais preparatórias para o ENADE nos cursos de Ciências Contábeis. Revista Universo Contábil, v. 13, n. 1, p. 65-84, 2017.

SILVEIRA C.; CAMARGO, C.; MIRANDA, G. J.; OLIVEIRA, M. F. Fatores que afetam o desempenho no ENADE em IES da cidade de Uberlândia-MG: um estudo multicasos. In: Congresso Anpcont, 8., 2014, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPCONT, 2014.

SOARES, S. V.; SILVA, V. P.; NOVA, S. P. C. C.; GOIS, A. D. Programas de pós-graduação em Contabilidade: semelhanças e diferenças da produção bibliográfica. Race: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 17, n. 2, p. 695-732, 2018.

TAVARES, M. G. M.; MENEGHEL, S. M.; ROBL, F.; BARREYRO, G. B.; ROTHEN, J. C.; SOUSA, J. V. Políticas de expansão da educação superior no Brasil pós-LDB/96: desafios para a avaliação. Inter-Ação, Goiânia, v. 36, n. 1, p. 81-99, jan./jun., 2011.

THIENGO, L. C.; ALMEIDA, M. L. P.; BIANCHETTI, L. Universidade de Classe Mundial no contexto Latino-Americano e Caribenho: o que dizem os Organismos Internacionais. Educ. rev. [online], v. 35, n. 76, p. 259-278, 2019.

VASCONCELOS, L. Economia da educação. In: ARVATE, P. R.; BIDERMAN, C. (Org.). Economia do setor público no Brasil. Rio de Janeiro: Campus: Elsevier, 2010.

VEIGA, F. H.; FESTAS, I.; TAVEIRA, C.; GALVÃO, D.; JANEIRO, I.; CONOBOY, J.; NOGUEIRA, J. Envolvimento dos alunos na escola: conceito e relação com o desempenho académico - sua importância na formação de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 46, n. 2, p. 31-47, 2014.

VICENTE, J. M.; MIRANDA, G. J.; FREITAS, S. C. Desempenho acadêmico inferior dos alunos do “Fundão”: mito ou realidade? Revista de Contabilidade e Organizações. Uberlândia, v. 8, n. 22, p. 39-48, 2014.

Published

2023-04-04

How to Cite

Geison Calyo Varela de Melo, Ítalo Carlos Soares do Nascimento, Sandra Maria dos Santos, Ana Maria Fontenelle Catrib, & Augusto Cézar de Aquino Cabral. (2023). ANALYSIS OF INSTITUTIONAL SUPPORT AND ACADEMIC PERFORMANCE OF ACCOUNTING COURSES AT BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES. Management & Society Electronic Journal, 16(46). https://doi.org/10.21171/ges.v16i46.3491